30.1.2014

Kipu ja särky

Voi hiton hitto. Mun hyvin jatkunut kuntoiluflow meni katkolle. Olin eilen Vipr -tunnilla. Teimme hyppyjä, juoksua ja potkuja vaipperin kanssa kun huonossa asennossa ollut jalka sai mun polvilumpion pois paikoiltaan. Sattui aika sairaan paljon ja sain siihen heti kylmää, kohoa ja kompressiota. Ensin ketutti suunnattomasti. Kun ketutus laantui tuli kipu ja kun sain särkylääkettä, kipukin hellitti ja polvi turposi. 



Sain yön nukuttua yllättävän hyvin. Heräsin vain muutaman kerran vihlasuun ja aamullakin polvi tuntui hyvältä. Se taipuu jonkun verran mutta ei kärsi sivuttaisliikkeitä. Soitin aamulla Omasairaalaan missä on meidän työterveyshuolto ja tämän maan parhaat ortopedit ja sain ajan traumaortopediltä illaksi. Tuomiota siis odotellessa.

Mun polvea on operoitu useaan kertaan ja ensimmäisen kerran se meni kun olin kasilla (siis joskus 80-luvun lopussa). Kaveri tuli taakse ja laittoi polvet alta omilla polvillaan, jalka oli vinossa ja polvilumpio pois paikoiltaan. Siitä alkoi kipu, tähystys, leikkauskierre. Edellisen kerran polvi meni 2007 mut nyt se on pysynyt seitsemän vuotta aika hyvässä kunnossa. 

Mikä siinä oikein on. Aloin laihduttamaan synnytyksen jälkeen eli n kolmisen vuotta sitten. Sain kilot tippumaan ja mitä saan siitä kiitokseksi. Selkäsärkyä ja diagnoosiksi selässä olevaa rappeumaa. Jatkoin kuntoilua salilla viime vuoden elokuussa, siis ekaa kertaa synnytyksen jälkeen ja nyt teloin polven vaikka lihasten luulisi olevan kunnossa viiden kuukauden aktiivisen kuntoilun seurauksena. Alkaa usko loppumaan ja motivaatio heikkenemään jos saan niskaani lisää sairauksia. Olohan on tosi hyvä ja kevyt mutta inhoa tätä jatkuvaa kipua selässä ja nyt jalassa. En haluaisi ottaa särkylääkkeitä joka päivä mutta nyt se on pakko. Ihan tulehduksenkin takia. Harmittavaa. 

Itikseen on avattu Punnitse ja säästä. Se on kyllä sellanen herkkukauppa minulle joka ei syö karkkia et ei toista. Liiketila on tosi iso joten valikoimaakin on runsaasti. Päädyin ottamaan pähkinä - rusinasekoitusta missä oli myös aprikoosia mukana. Suolatonta ja sokeritonta tietenkin. Vaikka en ottanut kuin vähän pussin pohjalle niin hinta oli 4,50 euroa. Aika kallista lystiä. Karkkia saisi halvemmalla. Toinen mun heikkous on Subway. Se on muuttanut Itiksessä sijainniltaan huonoon (hyvään) liiketilaan minun kannalta. Ja olen käynyt siellä aika useasti. Liian usein. Mutta parempi subi kuin Hese.

Punnitse ja säästä: herkkukäytäviä on kaksi ja molemmin puolin on ihania laareja täynnä herkkuja.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti